You are currently viewing Rzucanie palenia – trudne wyzwanie. Jak pomóc członkowi rodziny w walce z nałogiem?

Rzucanie palenia – trudne wyzwanie. Jak pomóc członkowi rodziny w walce z nałogiem?

Czasami trudno nam zaakceptować, kiedy ktoś, na kim Ci zależy, wybiera nałóg, który negatywnie wpływa na jej zdrowie, taki jak palenie. Wiesz, że papierosy mogą w przyszłości prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, a palacz prawdopodobnie również zna te zagrożenia.

Prawda jest taka, że ​​to uzależniające zachowanie może być trudne do przezwyciężenia. Nawet jeśli dana osoba chce przestać, może mieć trudności z porzuceniem nawyku i skierowaniem się na właściwe tory.

Kiedy dana osoba ostatecznie zdecyduje, że jest gotowa rzucić palenie, rodzina i przyjaciele mogą wiele zmienić, oferując wsparcie i pomoc. Zrozum, że pewna niechęć jest początkowo normalna, zwłaszcza gdy palenie jest nawykiem od wielu lat. 

Poszukaj pomocy

Za każdym razem, gdy trzeba przełamać uzależnienie, pomocne może być wsparcie z zewnętrznych źródeł. Na przykład program rzucania palenia może być cennym atutem. Programy te są często dostępne w lokalnych ośrodkach zdrowia, programach krajowych oraz w ramach świadczeń pracowniczych lub ubezpieczeniowych.  Sami również polecamy naszą metodę rzucania palenia za pomocą biorezonansu.

Możesz przejrzeć wszelkie możliwości, aby przedstawić opcje dla ukochanej osoby. 

Terapie uzależnień nie tylko oferują filmy szkoleniowe i śledzenie postępów, ale mogą być pomocne w nawiązaniu kontaktu ze społecznością osób uczestniczących w programie.

Co robić i czego nie robić w pomaganiu palaczowi w rzuceniu palenia?

Jako przyjaciel lub członek rodziny możesz zrobić kilka rzeczy, aby zachęcić ukochaną osobę do rzucenia palenia. Ważne jest, abyś był ostrożny w swoim podejściu, aby pokazać osobie, że oferujesz zachętę i wsparcie.

Oto kilka wskazówek, które należy wziąć pod uwagę, gdy jesteś gotowy, aby porozmawiać z bliskim o nałogu:

  • Zrób: Zapytaj osobę, jak bardzo chciałaby, abyś był zaangażowany. Dowiedz się, czy chcą, abyś sprawdził, jak sobie radzą z celem rzucenia palenia.
  • Zrób: Zaplanuj zajęcia, aby wspólnie się bawić, aby pomóc tej osobie nie palić, na przykład pójście na spacer lub do kina. Czasami wyjście z domu może pomóc w rozproszeniu uwagi, gdy pragnienia są intensywne. 
  • Nie: Narzekaj lub wątp w zdolność danej osoby do rzucenia palenia. Negatywny język i protekcjonalne rozmowy mogą demotywować palacza. Nie pozwól, aby ta osoba poczuła się gorzej z powodu dokuczania, kazań lub besztania.
  • Zrób: Zachęć ich do przyłączenia się do grupy wsparcia. Rozmowa z innymi ludźmi w tej samej sytuacji może zapewnić wsparcie społeczne, które jest potrzebne, aby przetrwać najtrudniejsze chwile. Interakcja z ludźmi, którzy pomagają sobie nawzajem w tym procesie, może być inspirująca.
  • Zrób: Szanuj, że palacz ma wybór, co zrobi ze swoim życiem. Możesz zachęcać do zmiany stylu życia, ale to uzależnienie jest ich wyzwaniem… nie twoim.
  • Zrób: Zaproś tę osobę, aby porozmawiała z Tobą, gdy zajdzie taka potrzeba. Daj im bezpieczne miejsce, w którym będą mogli otwarcie rozmawiać bez osądzania i krytykowania. 
  • Nie: obrażaj się osobiście na zrzędliwość tej osoby. Odstawienie nikotyny może prowadzić do wahań nastroju. Ważne jest, abyś wspierał Cię we wczesnych stadiach, ponieważ pracują nad początkowymi objawami. Zrzędliwość zwykle ustępuje po około dwóch tygodniach.
  • Tak: Trzymaj w domu alternatywne opcje, takie jak słomki do żucia, twarde cukierki do ssania lub świeże warzywa gotowe do spożycia w lodówce. Wiele osób uważa, że ​​gdy mają ochotę na papierosa, warto zwrócić się do czynności zastępczych.
  • Tak: Usuń z domu przedmioty, które mogą przypominać im o paleniu, takie jak popielniczki i zapalniczki.
  • Zrób: Zaplanuj uroczystości dla dużych znaczników, które zostały spełnione. Określ zabawną aktywność, którą chcesz udostępnić w ważnych momentach, takich jak tydzień, miesiąc i rok życia bez dymu tytoniowego.

Bądź cierpliwy i zachęcający

Pamiętaj, że palacz najprawdopodobniej poczuje się sfrustrowany, gdy spróbuje rzucić nałóg, a następnie szybko powróci do niego. Najczęściej potrzeba kilku prób, zanim ktoś może rzucić palenie. Niektórzy ludzie próbują przestać od 8 do 10 razy, zanim uda im się rzucić palenie na dobre. 

Jeśli twój ukochany „się potknie”, nie traktuj tych błędów jako porażki. Zamiast tego rozpoznaj proces i zachęć ich, aby spróbowali ponownie. Trzeba się wiele nauczyć. Ta zmiana nie tylko musi przełamać uzależnienie od nikotyny, ale także styl życia, hobby i codzienne czynności. 

Każda osoba musi znaleźć własną motywację, jeśli chodzi o poważne zmiany stylu życia.

Jeśli twój przyjaciel lub członek rodziny odniesie sukces w rzucaniu palenia, musi znaleźć powody, które są dla niego ważne.

Zachęć tę osobę do zidentyfikowania wewnętrznej inspiracji do rzucenia palenia, która może obejmować:

  • Oszczędność pieniędzy: papierosy są drogie, a koszty sumują się z upływem miesięcy i lat. Co jeszcze ta osoba może robić z pieniędzmi?
  • Dzieci: Niektórzy ludzie są zmotywowani, gdy próbują być dobrym przykładem dla swoich dzieci. Rzucenie palenia może być dobrym sposobem na wprowadzenie zdrowej kultury rodzinnej w domu.
  • Zdrowie: Nie ma wątpliwości, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia, więc niektórzy ludzie są zmotywowani do rzucenia palenia, ponieważ chcą uniknąć chorób. Palenie wpływa na mózg, krążenie, serce, płuca i nie tylko. Nie tylko zwiększa się ryzyko zachorowania na raka, ale palacze są bardziej narażeni na różne choroby i schorzenia, takie jak zapalenie płuc, infekcje górnych dróg oddechowych, POChP i choroby serca.
  • Wygląd: Palenie powoduje przebarwienia zębów, zmarszczki, matowienie skóry i może mieć negatywny wpływ na proces starzenia. Dla niektórych osób motywacją do rzucenia palenia jest zachowanie młodego wyglądu na dłużej.

Dodaj komentarz